FOTOGRAFICY - GÓRY FOTOEDYCJA 2005
MAREK ARCIMOWICZ/ www.arcimowicz.com (ur. 1972, Polska), z wykształcenia architekt-planista, od 10 lat fotografuje zawodowo. Fotograf od „zadań specjalnych”. Przez lata współpracował z firmą Alpinus, łącząc funkcję fotografa, testera i projektanta sprzętu. Pracował dla liczących się klientów i największych agencji reklamowych w Polsce i za granicą. Z aparatem „zaliczył” wszystkie strefy geograficzne. Od roku 2000 do 2004 był członkiem fotograficznej „stajni” agencji PORTFOLIO. Również w roku 2000 rozpoczął współpracę z polską edycją magazynu „National Geographic”, w którym opublikował trzy duże materiały. Od 2006 roku jest członkiem redakcji GÓR oraz fotografem portalu climbandmore.com. Brał udział w zbiorowej wystawie „Oczami Fotografów NG”. Jest dwukrotnym laureatem pierwszej nagrody Biennale Fotografii Górskiej. Poza tym publikował m.in. w „Newsweeku”, „Przekroju“, „Formie“, „Gazecie Wyborczej”, „Focusie”, „Podróżach”, „Foto-Pozytywie“ i „Voyage”. Mieszka z rodziną w Karkonoszach.
Sprzęt: Wiele lat pracował w systemie Nikona oraz Bronica 645 i Mamiya 7. Od tego roku pracuje praktycznie wyłącznie systemem EOS opartym na Canon1 Ds mk2. |
SAMUEL BIÉ (ur. 1973, Francja), wspinacz, fotografik-samouk, kompozytor dróg na międzynarodowych zawodach wspinaczkowych oraz instruktor Federation Francaise de la Montagne at de L'escalade (FFME). W latach 1992-1995 regularnie brał udział w zawodach wspinaczkowych jako członek reprezentacji Francji. Od 1995 do 1999 roku pracował dla francuskiego magazynu wspinaczkowego "Rock'n Wall", obecnie zaś współpracuje m.in. z "Vertical". Swoje prace publikuje na łamach licznych czasopism na całym świecie, specjalizuje się w fotografii wspinaczki skałkowej oraz bulderowej.
Deklaracja: "Kiedy wiszę na swoich poręczówkach, daleko od ściany, w jednym z najpiękniejszych miejsc na świecie, czekając na wspinaczy, palę papierosa i mówię do siebie: To moja praca! Kocham ją!". Sprzęt: Używa sprzętu Nikona (F80 i D70) oraz obiektywów Nikkor (20 mm, 80-200 mm) i Sigma (12-24 mm). |
RAINER EDER/Visual Impact, (ur. 1964, Austria), od 17 lat mieszka w Zurychu. Swoją przygodę z fo- tografią rozpoczął od zdjęć swoich wspinających się przyjaciół, wkrótce po tym, jak sam zaczął wspinać się w wieku lat 16. Zawodowo fotografią zajął się sześć lat później. Specjalizuje się w fotografowaniu wspinaczy, narciarzy esktermalnych, kolarzy i kajakarzy górskich. Jego prace są publikowane na całym świecie, przede wszystkim w prasie specjalistycznej. Pracuje także dla znanych producentów sprzętu outdoorowego, takich jak Mammut, Black Diamond i Lowa, ODLO czy Red Bull. Jest laureatem Banff Moun- tain Photography Competition 2003 w kategorii Mountain Adventure. Sprzęt: Używa sprzętu Nikona, aparatów F5, F6, D2x oraz obiektywów Nikkor od ogniskowych w przedziale od 14 mm do 400 mm. Czasami używa systemu Hasselblad. |
HERMANN ERBER,(ur. 1972, Austria), zaczął wspinać się w wieku 12 lat. Później zafascynowały go także inne sporty górskie, m.in. alpinizm, narciarstwo, wspinaczka lodowa i mikstowa. Podczas kolejnych wypraw wspinaczkowo-podróżniczych (w Alpy, do Norwegii, USA, Południowej Afryki, Peru, Laosu, Patagonii i Kanady) doskonalił także swój warsztat fotograficzny. W 2002 roku rzucił pracę w sklepie wspinaczkowym, wybierając zawód niezależnego fotografa outdoorowego. Jego prace znaleźć można w magazynach górskich, kalendarzach, katalogach i reklamach. Mieszka z żoną Iris i psem Zappo w Vitzing w Górnej Austrii. Sprzęt: Używa sprzętu Nikona, obecnie cyfrowego korpusu D2X, oraz obiektywów Nikkor w przedziale od 12 mm do 200 mm. |
DAVID KASZLIKOWSKI / Urodzony w 1973, od kilkunastu lat zajmuje się profesjonalną fotografią sportów ekstremalnych. Jako pierwszy polski fotograf pracuje dla największych światowych magazynów wspinaczkowych („Alpinist”, „Rock and Ice”, „Climbing”, „Grimper”, „Vertical”, „Desnivel”). Swoje prace publikował również m.in. w „Newsweeku”, „National Geographic”, „Voyage”, „Playboy’u”, „Twoim Stylu” oraz w polskich pismach branżowych, takich jak „GÓRY”, „Magazyn Górski”, „Ekstremium”. Jednocześnie zajmuje się wspinaczką skalną (VI.6/6+ RP, VI.5 OS) oraz prowadzi ekspedycje w stylu big-wall. Jest współautorem nowej drogi na Citadel, Kichatna, nominowanej do nagrody Złotego Czekana. Ponadto zasłynął dzięki swoim wspinaczkom bez asekuracji na drapacze chmur. Cytat: „Oczywiście sprzęt jest bardzo ważny, szczególnie jasne obiektywy, które kosztowały mnie majątek, ale to nie aparat robi zdjęcia, tylko fotograf. Każdy obraz musi najpierw powstać w głowie.” Sprzęt: Używa systemu Canon (EOS 3 i EOS 50) i jasnych obiektywów Canon (16-35 mm i 80-200 mm) oraz rosyjskiego Arsata 14 mm. |
KLAUS FENGLER (ur. 1963, Niemcy), za- interesował się fotografowaniem oko- ło 10 lat temu. Dwa lata temu przekwalifikował się z inżyniera mechanika na profesjonalnego fotografika. Jego prace były publikowane w najbardziej prestiżowych czasopismach o tematyce outdoorowej i górskiej. Był uczestnikiem kierowanych przez Stefana Glowacza wypraw wspinaczkowych do Meksyku (El Gigante), Kenii (Mt. Poi), trzykrot- nie do Patagonii (Murallón) i Wenezu- eli. Zdjęcia z tych ekspedycji znalazły się na okładach światowych magazynów wspinaczkowych. Fengler współpracuje z wieloma firmami outdoorowymi (m.in. Gore, Marmot, Lowa), które wykorzystują jego fotografie w swoich materiałach reklamowych i katalogach. Mieszka w południowych Niemczech (nad Jeziorem Bodeńskim) wraz z żoną Moną i dwójką dzieci: Saskią i Yaschą. Sprzęt: Obecnie używa sprzętu Canon EOS 1 DS Mark II, Canon EOS 1D Mark II ze znakomitymi jasnymi obiektywami w przedziale od 15 mm do 400 mm. Czasami pracuje sprzętem Hasselblad i Leica M6. |
JACEK KUDAŁTY/Sigma Pro (ur. 1972, Polska). Jego pasją i sposobem na życie są podróże wspinaczkowe i fotografia. Od 10 lat odnosi sukcesy we wspinaczce skałkowej, specjalizując się w przejściach bez znajomości (wiele dróg 8a OS i 8a+ flash). Jest autorem dróg skalnych na innych kontynentach. Swoje prace publikował zarówno w prasie szerokie- go obiegu (m.in. "Gazecie Wyborczej" "Focusie", "Men's Health" oraz "Wprost"), jak i w prasie branżowej ("GÓRY", "Snowboard" "Grimper"), podróżniczej ("Podróże" "NG Traveller") oraz fotograficznej ("Fotografia cyfrowa"). Organizował wyprawy, mające na celu prowadzenie dróg wspinaczkowych w egzotycznych zakątkach naszego globu (RPA, Indie, Madagaskar, Laos). Od 2007 jest członkiem Alpinus Expedition Team. Jest właścicielem firmy Pro-Rock, zajmującej się dystrybucją butów wspinaczkowych oraz produkcją chwytów. Mieszka w Trzcińsku u stóp granitowych turni Gór Sokolich. Sprzęt: Używa aparatów Minolta (7xi oraz 7D) oraz obiektywów Sigma w przedziale ogniskowych od 12 mm do 200 mm. |
|
PETER MATHIS (ur. 1961), Urodzony w 1961, fotograf-samouk z Hohenems (Vorarlberg). Pracuje w zawodzie od 1986 roku. U początków jego kariery niezależnego fotografika leży alpinizm. Fascynuje go każdy aspekt fotografii outdoorowej, przede wszystkim jednak narciarstwo i snowboard, wspinanie, alpinizm oraz kolarstwo górskie. Jednak jego prawdziwą pasją są pejzaże, które uwiecznia za pomocą wielkoformatowego aparatu. Mathis współpracuje z kilkoma międzynarodowymi koncernami sportowymi, czasopismami i agencjami reklamowymi. W 2000 roku został laureatem Crystal Awards Photography Competition w kategorii Lifestyle oraz Banff Mountain Photography Competition w kategorii Mountain Adventure. W 2005 roku został, jako pierwszy fotografik austriacki, wyróżniony tytułem QEP – Qualified European Photographer. Jest autorem książek, m.in. Sportclimbing in the Alps, Steep World, USA-Nationalparks, Mountain Photography, WaterDesertTreeStoneMountain. Sprzęt: Fotografuje przede wszystkim sprzętem |
MICHAEL MEISL (ur. 1969, Niemcy), zaczął wspinać się 20 lat temu, a od 1993 roku wraz z przyjacielem założył firmę Lost Arrow, produkującą odzież wspinaczkową. Zawodowo fotografią zajmuje się od roku 1999, regularnie współpracując z najlepszy- mi wspinaczami świata. Jego zainteresowania koncentrują się wokół zdjęć akcji, fotografii outdoorowej, portretów, reportażu oraz pejzaży. Dwa lata temu opublikował znakomity nowy przewodnik po rejonie Arco. Wskazówka: „Jeśli zdjęcia, które widziałeś, wydają ci się nudne i czujesz, że masz inny sposób widzenia, chwyć za aparat i zacznij fotografować”. Sprzęt: Używa sprzętu Nikona, aparatów F 100, F5, F6, DX2, oraz obiektywów Nikkor w przedziale od 17 mm do 300 mm. |